maandag 7 februari 2011

50 of niet? Flitsen of niet?

Het gebeurt mij niet vaak, maar over de Prins Mauritssingel kan ik het maar niet met mezelf eens worden.
Moet er nu geflitst worden, of niet. 50 of toch niet? Mijn gevoel zegt me dat je er makkelijk met 100 overheen kunt crossen. Maar tegelijk zegt mijn gevoel ook dat mensen die er met 100 overheen crossen een paar weken het geweldige openbaar vervoer in de regio mogen gaan uitproberen.


De situatie is eigenlijk heel simpel: Nijmegen wil uitbreiden langs de Prins Mauritssingel (voor velen beter bekend als A325), Europa bemoeit zich ermee en zegt dat er dan schonere lucht moet komen. 70Km weg wordt 50Km weg, en Nijmegen mag gaan bouwen. Simpel toch?

Alleen is het wel een heel lange rechte weg met 2x2 banen en aparte busbanen. Een weg die uitnodigt om die rechtervoet iets harder omlaag te drukken. Voor veel mensen is een bordje 50 echter genoeg om die voet wat omhoog te doen en netjes 'in de buurt van' 50 te gaan rijden. Een groot deel echter vind, omdat de weg er nu eenmaal zo bij ligt, dat er ook gewoon 70 gereden mag worden. En dan heb je nog de enkeling die vindt dat 'eens een snelweg, altijd een snelweg' geldt, en er met 130 Km/u overheen vliegt.

Vandaag lees ik in de krant dat er al tijden niet meer wordt geflitst. Wat best lief is, aangezien het echt moeilijk is hier 50 te rijden. Maar tegelijkertijd blijven de asotjes die de weg als circuit gebruiken zo ook buiten schot. Ik kom er maar niet uit wat ik nu wil. Wel flitsen betekent dat er een soort van stroboscoop effect ontstaat, iets wat voor de toekomstige bewoners ook niet fijn is. Niet flitsen betekent dat asociaal weggedrag wordt 'gepoldermodeld'.

Misschien dat een compromis (lang leve Nederland!) wel een oplossing kan brengen.
De weg blijft 50 Km/u, er wordt geflitst. Maar heeeeeel stiekum, zonder dat wij het weten, staat de flitser ingesteld op 70 Km/u. Dat zou een hoop oplossen. In ieder geval had mij dat een stuk typen, en de lezer een stuk lezen bespaard!

1 opmerking:

  1. Hoi Emiel,
    Ik denk dat je hiermee een goed punt aankaart. Voor veel mensen is de situatie onduidelijk. Waarom max 50 km/uur? Straks met de nieuwbouw zullen bewoners bezwaar gaan maken tegen de hardrijders. Het lijkt me goed dat de gemeente duidelijk maakt waarom er de snelheidslimiet geldt.

    BeantwoordenVerwijderen